My style

Linnea ville veta hur jag lärt mig fotografera och så ville hon ta del av mina photoshop tips.

Himla kul att skriva om tycker jag. Skulle kunna printa ner fjorton A4 sidor front and back, men inser att jag antagligen tappat bort er någonstans mellan första och andra bladet :-P

Jag är självlärd skulle man väl kunna säga. Det ni ser är min syn på världen ;-)
Jag vill lyfta fram värmen, känslan och hjärtat i bilderna. Det gör jag med hjälp av komponeringen i bilden. Med det menar jag hur och vart jag placerar objektet, kroppsdelar eller blicken i bilden. Vad vill jag lyfta fram, vad i bilden är det som gör känslan?
Alla kan ta en bild. Trycka på knappen, ja det är ju hur lätt som helst.
Alla kan ha en bra kamera. Det är bara att punga upp plånboken.
Men det gäller att se. Se det fina, naturliga, ljuset, känslan, ömheten, vackra i det hela. Det kan fångas med vilken kamera som helst! 
Två personer kan fota samma objekt fastän att dom får ut två helt olika bilder.


Man måste gilla det man ser.





Jag försöker alltid sträva efter att få personen i fråga att känna sig bekväm framför mig. Kemin är jätte viktig.



Sen kan man fota personen i fråga nära, för att få med de små egenheterna av personligeheten.
Eller fota i miljö. För att uttrycka rörelser och fånga känslan på ett annat vis.
(Jag hade velat fota honom i diskhon från igången och fått med hela köket... men där handlade det om att ta en för stor risk i säkerheten :-/)

 



Nu när jag skriver märker jag verkligen hur passionerad jag är inför detta ämne. Känner mig som helt uppslukad.

I photoshop arbetar jag mest med:
 
pillar lite på Brightness/ contrasten
Curves
leker lite med vibrancen
Kloningsverktyget är min högra hand

men för det mesta försöker jag ändra inställnigarna, efter ljusförhållandena, på plats för att slippa jobba så mycket med bilden efteråt.

Exempel på redigering ser du här och här och här!

Om ni vill ha mer ingående redigering ställer jag gärna till med ett sånt inlägg också ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0