Le c a m e r a


Man kan ju inte annat än att bli lite pisst... lite gulligt pisst.

När man lyckats fånga ögonblicket med de rätta inställningarna på kameran och det perfekta ljuset har infallit sig, som man strävat efter.. kanske tillochmed kämpat med en lång stund, vad vet jag...
Så fäller någon kommentaren.
"Åh, vilken fin bild, verkligen underbar... -Då blir man glad, man har verkligen berört någon annan med sitt skapande...
men sen ibland kan kommentaren efterföljas med ett...vilken bra kamera du har"

Javisst, kameran var mitt redskap som gjorde det möjligt att skapa denna bild. Men allt hänger minsan i n t e på kameran inte. Man kan knäppa otroligt bra bilder, med en simpel digitalkamera. Bara man vet hur ;-)
Det är komposition, ljussättning och ögonblicket som är det största hemligheterna i det hela.

Jag tror inte på något vis att personen i fråga menar någonting illa med det denne säger... men ack, så fel det kan bli.
Man/j a g vill ju genaste dra hela utläggningen till vad som egentligen ligger bakom det hela.
Men allt som oftast inser jag att personen i fråga inte alls är intresserad. Inte av foto överhuvudtaget, utan bara blev berörd av min bild. Därför besparar jag både dennes och min tid genom att knipa käft.

Utan man fortsätter le, även om leendet blivit lite snett och tackar så mycket!

Så nu vet ni, man berömer aldrig en fotograf för dennes kamera, nej man berömmer självfallet fotografen för dess kunskap och öga för det här med fotandet ;-)

Kommentarer
Postat av: Eva Peva

Det är fotografen som gör bilden, ser det fina som kan skapas, hittar vinkeln, ljuset, färgen, trycker av i rätt ögonblick..

Naturligtvis kan man få hjälp på traven med blixtar, reflexskärmar, filter, phtoshop eller kameran i sig men utan en fotografs öga så spelar det ingen roll vad för sorts utrustning du har, då blir det ändå platt fall!

Så alla ni där ute som vill ha exakta likadana kameror som oss så att ni också ska kunna knäppa lika fina bilder, tyvärr det kommer inte bli sååå lätt! ;)

2010-08-03 @ 15:53:00
URL: http://jukladdigaredestobattre.blogg.se/
Postat av: Marih

Jag har krokodiltårar i ögonen redan! Saknar henne sjukligt mycket!!

Tänkte vi kunde ta vårat lilla snack i morgon? Angående bil osv, eller ni har något planerat till kvällen?

2010-08-05 @ 12:01:36
URL: http://marih.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0