Lär hur det ska vara att lära!

Skolan.
Detta ämne ligger mig varmt om hjärtat.
Snart är Elliott där.
Att Norrtälje kommun är bland dom 5 sämsta i landet gör mig inte direkt mindre oroad.
Så har det varit i flera år, men det verkar inte bli någon förbättring i den frågan heller :-(
Vad gör man då?
Ska man behöva flytta? 

En vis man sa till mig en gång "Lina, du borde bli lärare, det är en otrolig utvecklingsmöjlighet plus att man kan få vara med och förändra."
Men nej, tack.

Samme vise man har diktat ihop detta.
Tänkvärt

1. Lär sig barn och ungdomar för livet i morgon, på nätet, på sin fritid? Medan skolan lär för att överleva som skola i nuet?

2. Idag efterfrågar livet utanför skolan IT- kunnande, innovationer och affärsidéer. Hur tillgodoser vi den efterfrågan idag i skolan?

3. I skolan ska man tillgodose och framhäva varje individs styrkor. Men även jobba på svagheterna.

En mycket tänkvärd saga:

Djurens skola

Den moderna tiden hade kommit till skogen och djuren tyckte att man skulle förbereda sina barn för framtiden. Man bestämde att det skulle startas en skola för alla djurens barn.
För att den skulle bli lättare att organisera bestämde man att alla barn skulle ha samma ämne på schemat. Följande ämnen skulle ingå: simning, löpning, klättring och flygning.

Ankan var i början av skolåret en utmärkt simmare, bättre än läraren faktiskt, men det blev snart uppenbart att hon hade svårigheter i löpning och behövde specialundervisning.
Skolan satsade ordentligt på detta och hon fick regelbunden löpträning, på simträningens bekostnad. Den ställdes in.
Mot slutet av läsåret var hon nästan förstörd i sina fötter och nu simmade hon sämre än någonsin.

Kaninen var bäst i klassen på löpning, men blev väldigt nervös och ängslig av sin extra simträning. Ganska snart fick man koppla in skolpsykologen. Den kom fram till att kaninen hadeproblem med sina syskon.

Ekorren var jättebra i klättring, men hade stora problem med flygningen. På grund av detta utvecklade ekorren ett mycket dåligt självförtroende och blev underkänd även i löpning.

Örnen ver ett riktigt problembarn redan från början. Han flög alltid omkring, oavsett vad som stod på schemat. Inga föräldrasamtal eller elevvårdskonferancer hjälpte mot hans hyperaktivitet. I Klättring var han överlägset snabbast upp till toppen av trädet, men ändå blev han underkänd. För han envisades med att nå toppen på sitt eget sätt istället för att göra som man skulle göra.


Det är så sant så sant.
Hur ska man kunna tillgodose alla dessa djurens (barnens) styrkor.. för att inte klampa för hårt på svagheterna och få en jämn balans i det hela?
Alla har sina olika svagheter och styrkor. Tänk om alla barn i skolan skulle få ägna den mesta delen av tiden i skolan åt att göra sådant som man är bra på!? Vilket i sin tur blir intressant att lära mer om. Vilka elitbarn Sverige skulle kunna "producera". Alla blir elitbarn inom det som intresserar en :-)
Och att man även lär sig det man är lite sämre på... fast på ett bättre sätt, ett bättre sätt för en själv.

Detta vore en drömskola i mitt tycke!
Starta upp!

Du vise man, som är min pappa : Lär hur det ska vara att lära!


Kommentarer
Postat av: hannah

äntligen en förklaring till varför man är så rubbad- de har varit lärarnas fel.. inte mitt ;)

2009-10-28 @ 14:10:35
URL: http://endag.blogg.se/
Postat av: Lajsa

Tänkvärt..

2009-10-30 @ 14:16:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0