egen barnmat

Egen barnmat är himla enkelt att göra.

Koka det mesta! Mixa! Ta daaaaa ;-)







Det skulle ju verkligen gå på 5 minuter och man fick dom fem minutrarna helt ostörda. ha ha

Första moroten är han kvar i köket, andra är han påväg ut i hallen. Vid potatisen har han rest sig upp mot hallbänken ... har antagligen fått tag i något iögonfallande att kämpa för. Oftast hinner han sätta sig på rumpan när han känner att det blir alltför svajjigt, men ibland inte. Som tur är har han hjälmen, allt som oftast på, som tar emot de värsta dunsarna, men ibland faller han snett och då ligger hakan, näsan och käkpartiet risigt till. Som tur är har han inte så långt till backen.
Men man springer ändå där och försöker vara den mänskliga airbagen.
När det är dags för att skala palsernackan har han hunnit igenom hela hallen och bestiger damsugaren i vardagsrummet. Bank bank.. står han och slår på den.
Känner mig som en iller mellan rummen. Lyfter tillbaka honom till köket, men han är bestämd den lille herren. Han ska utforska klart damugaren!
Medans han knatar tillbaka genom hallen till vardagsrummet hinner jag hacka rotfrukterna. Jag hivar i dom i kastrullen och beger mig ut mot vildningen. Han är i full färd med att hångla upp damsugarslangen och blir smått irriterad jag bestämmer att det där förhållandet nu får vara över.

Några minuter innan du tänker ta av kastrullen från plattan så slänger du i broccolin. När det kokat klart, häller du av vattnet, låter svalna lite, häller på en skvätt olivolja, någon matsked vatten, möjligen en pytteknutta peppar... sen mixa! mixa! mixa! mixa till puré.

Låt svalna!
In i kylen!

Purén klarar sig i upp till tre dagar i kylen. Skulle inte rekomendera att frysa den, med tanke på att den innehåller potatis.

När du sen ska värma den vid matdags blanda ut med lite mer vatten om den blivit "stabbig".

Lycka till! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0