Recept på Semlornas Semlor





Efter åtta års erfarenhet av semelbak har jag nu hittat mitt absoluta favorit recept.
Såklaaaart jag delar med mig av det!
Alla är lika mycket värda att få avnjuta en sådan här skapelse ;-)

50g Margarin
3 dl Mjölk
50g Jäst
1 Ägg
1 dl Kesella
1 dl Socker
1/2 tsk Salt
1 stk Kardemumma
ca 12 dl Vetemjöl
2 krm Hjortronsalt

(ytterligare 1 ägg till pensling)

Smält margarinet.
Blanda med mjölk till fingervarmt, 37grader. Viktigt!
Rör ut jästen med endel av degspadet, tillsätt sedan resterade degspad.
Tillsätt ägg, kesella, socker, salt och kardemumma.
Blanda mjöl och hjortronsalt för sig i egen bunke.
Vänd sedan ner även mjölet i degspadet, lite i taget.
Arbeta ihop till deg!

Låt jäsa under duk på dragfri plats, 30 min.
Baka ut till ca 15-20 bullar. (jag fick ut 18st)
Platta ut dom lite på toppen med fingrarna.
Jäs ytterligare 30-40 min.

Pensla ordentligt med ägg runt om hela.
Grädda ca 8-10 min på 225grader.



När jag ändå höll på gjorde jag två satser... men två åt gången.
ABSOLUT INTE blanda två satser i en och samma bunke, då blir det pannkaka av alltihopa.
Det tog en kvart att göra själva degen, så degarna hamna 15 min efter varanda i jäsning och så.
Passade perfekt, när man var klar med den ena var det den andras tur osv ;-)


Lycka till!


Mandelmassan mosar jag tillsammans med mjölk och en pytteliten droppe bittermandelarom. Sen skär jag av toppen på bullen, gröper ur endel (där mandelmassan ska ligga) och blandar smulorna i mandelmassan. Det gör inget om den inte är jätte fast i konsistensen, men den får inte rinna!
Vispa grädde och häll i mandelmassan i bullen.
Spritsa ut grädden och på med locket!
Pudra lite florsocker på toppen och...


TA DAA!



Kommentarer
Postat av: Bea

Varför tackade jag nej till en sån där???.... Suck... Hade ju platsat väldigt bra i min mage;) Kram

2012-01-06 @ 09:52:21
Postat av: Hannah

även de glutenfria blir kanonsaftiga o verkligen nåt to die fooor! :) rekommenderas, inte minst till glutenintoleranta ;)

2012-01-07 @ 21:28:43
URL: http://blogg.mama.nu/endag
Postat av: Marih

Tänkte testa att göra dina semlor till helgen ;)

2012-01-18 @ 19:42:46
URL: http://marih.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0