Hur mycket ska man orka?

Det är en fråga som bollas mellan höger och vänster hjärnhalva dagligen just nu.

Sover inte... det går inte.
Anton är vaken titt som tätt, är hungrig, vill ha uppmärksamhet och ibland så larmar han. Adrenalinet som pumpar i kroppen efter ett larm skulle jag kunna springa tusen meter med. Att sova efter ett sånt chack är omöjligt.
Jag ligger och vänder o vrider mig. Läser tidning, dricker te. Eller om Anton är vaken drar jag vagnen eller går ner o sätter mig framför tvn.

Barnläkaren säger att kroppen är inställd på nödläge och det kommer att ta tid för den att varva ner igen. Jag går på helspänn, ständigt. För lite sömn och jag möter de mest hemska tankarna.
Jag försöker skjuta dom åt sidan... men det är inte lönt längre.
Bägaren har runnit över.

Det är skittufft att ta hand om andra när man inte mår bra själv. Känner mig som världen sämsta mamma, sambo och vän. Gör bara det jag måste. Orkar inte mer.
Jag bakar inte längre.
Lagar knappt mat.
Jagar sömntimmar.
Reagerar på tjutande pip, med hjärtklappning
Orkar inte städa, tvätta, handla.

Det här är inte jag.

Innan jag ens han kliva innanför tröskeln så sjukskrev barnläkaren mig. Över mitt huvud. Han hade varit med förr sa han. Om jag inte kraschat än så lär jag göra det, menade han på.
Jaha.. en vecka eller två då? undrade jag och tyckte att jag tagit i.
Men han menade på att det säkerligen skulle ta ett halvår att stå på båda benen igen. Eftersom att vi inte fått riktigt klartecken än att han är riktigt ok än. Så vi tar en månad i taget menade han på.

Anton är sjuk.
Vi höll på att förlora honom.
Jag är arg på sjukhuspersonalen som viftade bort vår oro på bb. Både sjuksköterskor, läkare o överläkare undersökte honom när vi sa att han andades konstigt när han sov. På bvc sa dom att det var fullt normalt. Personalen på andningsenheten på KS är helt förskräkta. När vi redan har ett barn hemma och nu reagerar på att vår lille son andas konstigt, borde inte någon ta oss på allvar!? Vi sa till flera gånger.
Man är så hjälplös.
Lillemans hjärtfrekvens har garanterat gått ner och han har garanterat varit blå flera flera gånger under sin djupsömn runt 3-4 tiden på morgonen, när vi legat och sussat sött.
Men han har alltid tagit sig ur det själv.
Frågan är om han den gången uppe i fjällen när han var sådär ilblå.. om han tagit sig ur det självmant?
Tror inte det.
Han var trög att få liv i.
Tänk om det hänt när vi gått klart promenaden och han legat i vagnen på altanen?

Jag kommer aldrig aldrig förlåta mig själv om jag inte höll uppsikt över honom just just i det ögonblicket han behöver mig som mest.
Inget försäkringsbolag vill heller teckna någon försäkring på honom. Inte för att det skulle göra saken bättre, för vad är pengar när man förlorar ett liv? Men det skulle kännas bättre i hjärtat att han var godkänd.

Tro det eller ej, men det finns en liten flicka i vår stad som har exakt samma problematik som Anton. Ett omoget andningscenter. Hon är två månader yngre än Anton och hennes mamma och jag, stötte på varandra lite titt som tätt under graviditeten. Vi har en gemensam vän.
 Hur stora är oddsen att våra barn skulle drabbas av samma sak??
Märkligt.
Hon är ju lite yngre och får gå på koffeincitrat dygnet runt för att inte falla ner i den helvetiska djupsömnen. Dosen motsvarar 40 koppar kaffe om dagen. Lilla lilla tös.
Läkarna bedömde att Antons andningscenter var moget nog att slippa det när det upptäcktes.
En sak är säker, Anton och S blir i n t e ett par i framtiden. Vänner helt ok. men det får stanna där.
Hennes mamma och jag har alltid tuuusen saker att babbla om när vi ses. Vi är dom som går med varsin barnvagn som låter "klick, klick, klick" (andningsregistreringen/alarmet när dom sover) och som väljer att ha mönstrade bodys på våra barn så att man kan se på håll om dom andas eller ej.
Så är fallet!

Allt har sin mening. Så tänker jag nu. Vi tar oss igenom det här och kommer antagligen ur det starkare än starkas.
Men just nu är det tufft.


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tänker på dig vännen! Kram

2011-06-26 @ 22:57:59
Postat av: Hanna

Förstår inte hur du orkar. Du får skaffa någon pålitlig sen när jonas börjar jobba igen som kan ha nattvaket en natt i veckan eller ngt så du får sova. jag hade erbjudit mej om jag hade bott närmre. kan inte ens föreställa mej hur ni har det.

massa kram

2011-06-26 @ 23:42:58
URL: http://hannamariak.blogg.se/
Postat av: Erica

Jag blir alldeles tårögd när jag läser det här inlägget. Att konstant vara på högspänning måste vara extremt påfrestande. Jag reagerade dock på hur ni hade reagerat på hans andning redan på BB.. Vad var det ni reagerade på? Jag har nämligen under ett flertal gånger reagerat på Noels andning då den är väldigt väldigt rosslig. Ibland låter det som att han har det väldigt tufft. Jag nämnde nämligen detta på BB också och dom sa liksom du beskrev det, att "det var inget att oroa sig för" typ.. Man blir väldigt orolig känner jag och när man redan har ett barn sedan innan och "vet" en del nu och är därmed mer erfaren så borde dom ta till sig det man säger. Att ta en på allvar liksom..

2011-06-27 @ 07:57:24
URL: http://yulla.blogg.se/
Postat av: Sanna Maria

Du är stark! du gör ditt bästa och tro mig - det räcker. Du är en underbar mamma, syster och sambo, tveka inte! Det ärinte lätt just nu och ingen klandrar dig KRAMAS <3

2011-06-27 @ 19:52:44
URL: http://sannamariasblogg.blogg.se/
Postat av: hille

Som du kämpar. Du är bäst Lina!!! Ingen protest. Önskar vi bodde nämare så jag kunde ge dig en kram. Här kommer en cyberkram, bättre än inget. Jag saknar dig!!!!

2011-06-29 @ 08:20:09
Postat av: S mamma

Oj, vilket fint inlägg! Ja, vi skulle nog kunna prata en vecka du och jag. Det är på något morbidt sätt skönt att vi är två även o

jag inte önskade detta till min värsta fiende. Vi hörs så ses vi snart å pratar ännu mer...Kram från din sömnlösa vän;)

2011-06-30 @ 23:07:51
Postat av: S mamma

Oj vad knasigt det blev m stavningen men du hajar nog ändå:)

2011-07-01 @ 01:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0