Nötallergiker

Just det.. då är man nötallergiker då... såhär kring jul.
Kul!
Jomantackarjaa..

Med handen på hjärtat kan jag säga att jag Aldrig haft en allergi.
Någonsin. I mitt liv.
Frisk som en nötkärna.
(blev ju lite vistigt i det här sammanhanget)
Ha.
Jätte kul!
Not!

Se vad graviditeter kan göra. Hipps vips. Svärmor, som är barnmorska tror att det garanterat har med det att göra...

och vilken nöt det är har jag inte klurat ut än. Antingen hasselnöt, (troligtvis inte mandel) eller valnöt.

Det föll sig som så att vi var på finbesök i den stora stora staden. Trevligt folk, magen kurrade och god mat väntades.
På bordet stod en liten aptitretare... små små brödbitar. En mörk 2 cm brödbit med nötter i flög jag på direkt. Älskar sånt bröd.
Tuggad och svald... känner jag en förstärkning av valnöt i munnen... känner hur det sticker till i hårbotten, högt uppe på huvudet. Som flera små små brinnande korn brände till. Jag kliade mig i huvudet gång på gång och funderade på vad detta nu var...
Jag behövde inte fundera så jätte lång tid... röda utslag spred sig i ansiktet... fort gick det. Det stack på tungan och vips var det som ett extra lager hud hade lättat från ansiket och jag var piiiiooonröd i ansiktet.
Sprang ner på toaletten och fick kalla, våta servetter att badda med.
aj aj aj.

Jag ringde vårdguiden och hon bad mig ta taxi till närmaste sjukhus... Sabatsberg.. Vad är det? Danderyd och Karolinska vet jag vad det är... men sabbat... ånej.

Dum, korkad, idiotisk som jag är så lyssnade jag mer på magen... än på sjukvårdspersonalen. Jag hade precis beställt in en ljuvlig pepparbiff, som låg och väntade på mig. Om det blir värre och jag inte kan andas åker jag in tänkte jag. Efter 30 min börjar svullnaden gå ner och jag är bara lite rödblossig.

Pepparbiffen var det godaste jag ätit på länge och efterrätten, en marängswich, var minst sagt gudomlig.
Ja ni ser ju...
(ursäkta bildkvalitén)




Så jag antar att jag måste testa mig hos el doktore nu då. Troligtvis valnöt tänker jag?!


Kommentarer
Postat av: Micaela

Hejsan! Längesen jag va här!

Har du kollat upp allergin nånting? Det är ju väldigt vanligt med nötallergi så det är ju ganska troligt. Men jag vill bara berätta om när jag plötsligt fick nässelutslag i hela ansiktet en gång och ringde 1177, hon jag pratade med va urgullig och berättade om en massa olika grejer. Bland annat berättade hon att kryddor ofta va boven i dramat. Speciellt om man åt sånt man normalt kunnat äta. Även om man köper Santa Marias kryddor (enligt sjuksköterskan) så är en krydda väldigt sällan helt ren utan kan innehålla lite allt möjligt.

Om det ligger nån sanning i det vet jag inte! Graviditeter verkar ju kunna ställa till med exakt vad som helst så det låter ju trovärdigt... Hoppas du kommit på vd det är!

Kramar!

2011-12-28 @ 15:25:15
URL: http://micaelasruta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0