smet och klet

Känner mig enormt otillräcklig som mamma.
Jag kan inte baka jordgubbar :-(

Till historien hör att jag funderade på att baka. Men vad? Elliotts kost nuförtiden är laktos och fruktosfritt. Inte lätt. Ingen frukt, inga kakor, ingen ketchup, inget godis eller glass. Illa. Så vad bakar man nu?
Vi har köpt sötningsmedel att baka med men när jag gav mig på att baka en kladdkaka blev det bara blajj av alltihopa. Smeten blev till deg och smälte absolut inte ut i formen.
- Mamma jag vi osså baka, säger Elliott.
- Jasså, men vad ska vi baka då?
- Inge socker mamma.
- Nej, inget socker.
- MAMMA BAKA JORDGUBBAR!!! JA WHIII!!!
- Nej men lilla gubben man kan inte baka jordgubbar dom växer på en planta i trädgården.
- Mamma baka jordgubbar ( eller horhubbar som han säger) Elliott äta dom.
- Jag vet att du får äta dom men det är inget som går att baka.
- Johooo, säger Elliott bestämt.

Jag bestämmer mig för att göra en liten efterätt till morgondagen då, HÖR OCH HÄPNA, jag släpper in ett TJUGOTAL livs levande poliser in i mitt hem. Nästan frivilligt. Jonas ska ha klassfest. Jag borde ju känna ååå va trygg jag kommer att vara... men nej! Jag har två alternativ, antingen dricker jag mig dyngrak så jag slipper fundera på saken ( nej inte fylle cellen, snälla!) eller så dricker jag ingeting och håller mig på styva linan (och ertappas med att brya mot lagen på något vänster så att jag ändå blir inburad) What to do?
Nej jag visslar och lossas som ingenting ett tag till.. intet ont anande.

Nu tillbaka till bakandet... Först bakar vi mamma kladdkakor i småformar Ägg, visp visp... sen sockret "titta Elliott det här är socker som du inte tål" "Jaha, ont i magen då" "ahh precis" Visp visp... Elliott tittar ner i skålen "men mamma sockret borta" nämen lilla gubben det är där ändå, fastän att det inte syns... "näääää" säger Elliott oh skrattar. Lilla vän så enkelt är det inte, TYVÄRR!!
Sen gav jag mig på ett eget recept, ett både laktos och fruktosfritt.
Ett ägg
en dl sötningsmedel
50g smör
1/2 dl vetemjöl
2msk kakao

Några visp senare så klickade jag ut dom i pappersformar, in i ugnen och visp blev det små kakor :-)
Får se vad han tycker om dom... den obligatoriska smetslickningen gick bra iaf :-)

Kommentarer
Postat av: Marih

Du ärså himla duktig Lina.Världens bästa vän och mamma!! ♥

2010-05-21 @ 23:49:49
URL: http://marih.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0