har mått bättre



v. 12

Nu ska jag tydligen ha överskridit den värsta risken för missfall.
Känns skönt.

Men det smärtar i hjärtat att jag är en värdelös mamma och sambo. Verkligen värdelös. Mår piss konstant och orkar ingenting. Är trött och emlig. Gu va jag är trött på det här.
Jonas sliter som ett djur här hemma. Jag är mest dåsig och svimfärdig.
Jag försöker, men minsta lilla grej är en ansträngning att jag tror jag ska svimma.
Det blev bättre ett tag, några dagar. Jag klarade iaf att gå till affären, sitta ute med Elliott i trädgården, vara med och lägga golvet, spacka, slipa, tapetsera, spika lite spikar i skåpstommarna. Men nu är jag totalt veck.

Det här är värdelöst, ovärdigt.

Magen är lika stor nu som när jag var i v 21 i förra graviditeten. Barnet är ynka ca 6 cm, så den tar ingenvidare betydlig plats än. Hur ska det här sluta? Ingenting av det jag äter jag jag typ av med. Allt sätter sig på mage och lår. Är det bättre att kräkas?
Tabletterna jag tar för att slippa, gör mig ju ändå bara dåsig, trött och ger mig en otrooolig muntorrhet.

Jag mår illa konstant. Kräkilla. fejkhulkar jag en gång så kommer det på momangen. Är det värt att kräkas för att må bra i 3 min efteråt, för att sedan övergå till illamående igen?

Hjälp!
Någon som har något vettigt att komma med?
Råd?
erfarenheter?

Det enda barnmorskorna säger är "knapra på en skorpa och drick en kopp te innan du stiger upp?" och "ät något var tredje timme".
Det fungerar inte.

Hjälp!


Kommentarer
Postat av: Marih

Har kanske inget vettigt att komma med till dig gumman men jag hoppas så att du känner dig bättre SNART och kan få njuta av detta istället!



Massa medkramar från skåneland!

2010-07-22 @ 22:27:43
URL: http://marih.blogg.se/
Postat av: Hanna

gud! jag vet inte, vet bara att emil undvek mej i 16 veckor när jag mådde bajs o var grinig. roligare att hänga med pappan då =P

vattenflaska i bakfickan och kanske morotsstavar/gurkstavar håller dej knaprandes o i schack? äppelbitar? melon?

skär upp en jäkla massa o ha i en påse med vatten så allt ger vätska?

typ det enda vettiga jag har att komma med. lider med dej vännen. kommer dock ngt gott ur det.

karl kämpar med köket i 4 veckor men du kämpar med bebis i 9 månader + 6 månader (föda!,amma, svettas, avstå alkohol, tappa hår.... you name it! ). tänk på det du ;)

2010-07-22 @ 23:04:07
URL: http://hannamariak.blogg.se/
Postat av: Madde

hej



jag vet inte vad du äter för medicin men jag har hört att man traditionellt äter Primperan eller postafen när man är gravid och mår illa och jag har googlat lite och det är flera som sagt att de mått superdåligt med Primperan men mått riktigt bra med postafen...jag läste i fass att det är en medicin som säljs receptfritt och kan ätas av gravida...men man ska ju alltid dubbelkolla...sen har jag hört färsk ingefära i vatten(mormorsknep) men har inte testat det själv....

2010-07-23 @ 19:14:25
Postat av: Lina

Madde: Postafen är verkligen inget som funkar på det här :-(

Jag knaprar Lergigan, en ångest dämpande medicin som hindrar histaminet i kroppen. Därav slipper jag kräkas, men mår pissilla ständigt ändå.

Efter andra tabletten går det inte att vara vaken längre, jag blir dåsig och världen snurrar.



Kanske är värt att testa ingefäran ;-)

2010-07-23 @ 19:40:38
URL: http://endellina.blogg.se/
Postat av: Madde

du kan testa "seaband" som finns på apoteket...som ska hjälpa mot illamående...googlar massor , ganska intressant vad det står =)

2010-07-23 @ 19:46:15
Postat av: Emmelie

hallå igen...så jobbigt..jag vet...jag åt också lergigan när jag vänta molly men spydde som en räv ändå...men d e väl dom som funkar bäst ändå..seaband gjorde inte en susning o postafen ingen verkan..jag mådde som "bäst" när jag fick sova ut ordentligt på morgonen och sen småäta då..finns ju tyvär inte mycket och göra..=( va sjukskriven hur mycke som helst...hoppas d ger sig snart...kram

2010-07-23 @ 19:59:06
Postat av: Pernilla

Hej Lina!

Jag vill börja med att gratulera till graviditeten. :)



Det är dock otroligt tråkigt att du ska behöva må så dåligt.



På avdelningen där jag arbetar (onkologen) ger vi Primperan (finns även som stolpiller ifall kräkningarna är ett stort bekymmer) vid illamående. Det är väldigt effektivt.

Jag kollade nyss upp i FASS att det KAN påverka fostret. Men kolla gärna upp det med din läkare om det kan hjälpa i just ditt fall.



Många kramar/

Pinna

2010-08-10 @ 21:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0