det här är stort för oss

Hur vi kom här ifrån




till hit...



Det hela började med att jag bara skulle jämna till och spackla till lite ojämna ytor i sovrummet. Tidplanen för det var väl sisåådär en dag. Sen skulle det bara tapetseras och sen målas och sen inflytt i det nya sovrummet, sisådär nån vecka senare.
Idag är det exakt 6 månader sedan.

¤ Vid slipningen av väggen visade det sig att det gick en board runt hela rummet, i ögonhöjd, under två lager tapet.
¤ Upp med gipsskivor på väggarna, för att kunna gömma el-sladdarna som nu gömde sig bakom gula fula platslister runt om i rummet. (Vem lägger elen utanpå väggarna och inte i??)
¤ Sen slipning och spackling, två gånger om i skarver och alla miljontals skruvhål.
¤ Hörnen var ett steg för sig... gu va jag slet. Idag är jag glad för att jag e så piller noga.
¤ Väggarna skulle målas. Tre gånger om vart det, för att gipset lixom sluuukade färgen. Gosch va trött jag var på vitt efter det.


  

¤ Nu skulle det tapetseras, vi hade hittat den perfekta tapeten. Lite dyr, ja. Men vi hittade inte ens någon tapet att ha på andra plats. Så så vart det.
Svärmor hjälpte till att tapetsera. Ville inte tabba mig, två hjärnor är bättre än en :-P
Så på med klistret på väggen och smacka upp tapeten. Det var en sjuhelvetes mönsterpassning på 76cm, vilket gjorde att det skulle bli väldigt stora bitar över.. men det löste vi på så sätt att vi tog de båda rullarna varannan gång :-) klävert!!

Efter några timmar dök väldigt stora, fula och grova penseldrag upp på tapeten. Som vägrade torka in.
Sen började cirkusen.

Efter första gången såg det ut såhär... titta högst upp, längs med taket!













Efter andra gången, med proffs hjälp från färgfirman, såg det ut såhär... hon målade med en våttäckande grej innan hon tapetserade... hon använde även roller...




Men ändå blev resultatet om igen fläckigt.

Medans färgfirman bråkade med limtekniker och annat så passade vi på att få golvet slipat. Det var billigare än att lägga nytt :-)
Nu var det dax att välja lister till taket. När vi började mäta märker vi att taket buktar och är ojämnt. Spånskivorna satt lite på halvstång på vissa ställen.
Jaaha?!?!?
Bara att riva ner... och sätta nytt, men vad ville vi ha för tak? Plankor kom vi fram till. Mitt i rivningarbetet någon vecka senare märker vi att reglarna under taket är ojämna och går kors och tvärs!? Ingen hade sett på maken förrut. Är detta möjligt. JA TYDLIGEN PÅ 70-talet!!! Bara att regla om hela taket :-/ Efter ytterligare några veckor får vi upp taket, vilket jäkla slit, plus att det sen skulle målas.

Äntligen när taket var klart ringer färgfirman och meddelar att dom gör om det EN gång till, med våttäckande färg och ett annat lim. Den här gången gick det alla tiders. Och det som tog 3 månader för limteknikern att ta reda på att det minsann inte var någe fel på hans lim inte. (?)
Efter ytterligare några veckor får vi hjälp med taklisterna. Det gick inte att göra själv. Men nu kankse vi kan :-)

Sen var det inhandling av smyglister, lister och dörr och fönster foder. Det fick bli en allmoge variant, så att dom var tillräcklingt stora för att kunna gömma våra hål för elen. Vi köpte omålat för att de målade var i en vitgul färg och våra väggar är verkligen kriiiitvita. Jag kommer inte ihåg, men det tog och oss säkert en vecka att kapa till allt. Galet va fel det kan bli i hjärnan ibland, när man ska kapa till vinklar till höger och vänster. Men till vardagsrummet hade vi iaf full koll :-) så något lärde vi oss iaf.
Men allt gick ju såklart inte att sätta dit i sovrummet förståss pga att elen krånglade. :-( jätte bökigt! och el är verkligen ingenting jag kan.. eller vågar ge mig in på. När jag bara skulle flytta undan eluttaget lite så fick jag världens stööööööööt. AJ!! Jag var vek i hela fingret den dagen.

Tillslut efter mycket om och med fick dom till elen och äntligen har vi flyttat in!!

Vi trivs som fisken i vattnet i vår nya säng. Underbar. Med det tryckavlastande memoryskummet i madrassen sover vi som på moln :-) Just nu är det mest vitt vitt vitt på väggarna... det ska upp saker på väggarna.. men vi ska tänka lite över saken, om vad!

Lite detaljer

Vid min sida sängen står ett sängbord och turligt nog så var sypuffen jag ropade in på auktion i somras i precis samma nyans som sägnen :-)
Även farmors sittpall har fått äran att pryda rummet. Den ska betsas och bytas typ på.. sesn kommer den att passa som handen i handsken!!

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Sanna

olalaaaa ;0) vackert

2010-02-23 @ 17:08:40
URL: http://mysmoothiesfoto.blogg.se/
Postat av: hannah

så fint så!! :D de va gästrummet va? ;)

2010-02-23 @ 17:12:05
URL: http://endag.blogg.se/
Postat av: Hanna

jättefint!!!!!! :)

2010-02-23 @ 18:28:33
URL: http://hannamariak.blogg.se/
Postat av: Micaela

Jättetjusigt! Den som väntar på nå gott ;)

2010-02-23 @ 19:03:06
URL: http://micaelasruta.blogg.se/
Postat av: Mattias

Riktigt trevligt! :)

2010-02-24 @ 09:25:35
Postat av: Malin

Guuu så fint :D

2010-02-24 @ 09:30:06
URL: http://napolia.blogg.se/
Postat av: Hanne

Då har du missat nått!!!!

2010-02-24 @ 20:37:29
URL: http://hhannee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0