Mystorsdag och H* prat

I torsdags åkte jag, Hannah och Elliott, till B och A´s nya gård. Hur fint och mysigt som helst. Mitt på landet. Jag stortrivdes. Hästar, hundar och katter. Sen snackades det om höns också.
"Ååå små pip pip", sa jag och kupade med handen. Och svärfar nickade så glatt. Jag kommer nog att bo där med min kamera i sommar. :-)

På kvällen spelade vi När och fjärran. Jag är urusel på statyer och städer. hmm.. inget spel för mig. Men det var trevligt.. det är gemenskapen, sällskapet som räknas :-)

Jag fick familjens tyska utbytes student som sovrumskamrat den kvällen. Hon är jätte mysig. Helt otroligt att hon har lärt sig så bra svenska på knappt ett halvår!! Vissa bor ju här i 14 år och kan knappt göra sig förstådda!!
Vi låg och pratade om allt mellan himmel och jord... klockan vart runt 2 när vi släckte lampan.

En sak som vart ett ganska långt samtalsämne var 2:a Värlsdsrkiget och Hitler.
Jag kände från min sida att det var ganska känsligt att prata om just den mannen med en tysk. Hon berättade att man från väldigt låg ålder i skolan fick lära sig om kriget, Hitler och landetslärdom av det hela. För att det inte ska kunna hända igen.
Det är verkligen som om att en hel nation skäms. Hon upprepade flera gånger att han var en sjuk människa.
Och JA, det kan vi alla hålla med om. Ingen frisk hjärna överhuvudtaget skulle väl kunna ta livet av en annan... eller?(och utföra det på det sättet)
Hon tyckte att en svensk flagga var jätte fin när den var hissad. Men att hon aldrig skulle kunna tänka sig att flagga tyskt, det var fult. Hua... att behöva tänka/känna så om sitt hemland. Dom föds verkligen in i skam. Jag kanske har fel. Men det känns så.
Jag frågade om det fanns något parti kvar som stödde H*s åsikter. OCH DET FINNS!! Det är strängt förbjudet att finnas. Men ändå finns dom. Dom har andra åsikter utåt, men om man går med där så vet man exakt var det är dom står för osv. Hemskt!
H*s släktingar, som ännu lever idag, har ändrat sitt efternamn... naturligtvis. Och det måste ju vara en skam att döpa sitt barn till Adolf. Gör folk det? ( var tvungen att gå in och titta på scb´s sida)
Nej... Det publiceras inte om inte fler än 10 barn heter det. Och Ingen Adolf finns... i Sverige iaf.

Såg samtidigt att Elliott var på 31 plats på favoritnamn under år 2007.
Emil låg på 10e plats (år 2007)
Olle låg på 40e plats (år 2006)
Alice låg på 4e plats (år 2005)
Tekla (fanns inte med i top 100.. men) Det finns 970 kvinnor som har förnamnet Tekla . Av dessa har 342 namnet som tilltalsnamn/förstanamn.

Kommentarer
Postat av: Leanne

Jaa,det var otrooligt mysigt att ni kom förbi. Det får ni göra oftare :D

2008-03-01 @ 15:57:20
Postat av: Hölena

SAAAAAAAAAAAAAAAAAAAKNAR er!!!!

2008-03-02 @ 10:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0