Facinerande, läs och lär!!!

Ni vet, 2ans kanal 24direkt.
Hua. Alltid massa föredrag och redovisningar och skit... Man bläddrar snabbt förbi.
Men inte idag... Han på scenen fångade mitt intresse och uppmärksamhet till 100%
Inte alltid man tar fram ett anteckningsblock för att antekna det gubben på tv:n säger..
Har det hänt en endaste gång?

Temat var iaf
HÄLSA ... nånting

Motion -
Man behöver motion varje dag. Studier har visat att om man gå en promenad på 30-40 min varje dag i 56 dagar så blir deprimerade människor botade. Helt sjukt bra ju!!
Men en människa idag fungerar på så sätt att.. om man kommer till doktorn och pratar om sina besvär så vill man ha bekräftelse på att man mår dåligt.. alltså genom ett recept på nån slags medicin.
Om doktorn istället skulle föreslå motion, så skulle patienten bara bli stött.
Vi är skapta för att röra på oss, sen stenålderstid.

Ljuset -
Vi behöver ljus för att må bra! Det utsöndrar någonting som får vår kropp att må bra.
Oftast är det mörkt, största delen av året, när vi svenskar går till jobbet. Kroppen tillförs då inte dessa hormoner. Därav blir vi trötta under dagen, för att kroppen tror att den ska gå er på låg varv för att det är mörkt och vi ska sova. Det är då vi tar till kaffet etc.
Så mer ljus åt folket!!
Kroppen behöver även sömn. 8 timmar varje natt är optimalt. För att kroppen ska fungera som den ska.

Läkemedel-
Gubben på Tv berättade om sina symtom av artrox och stelhet i lederna. Doktorn hade tutat i honom massor av tabletter.. bla kortison. När han efter 5 måndader inte kände sig bättre träffade han en norsk gammal doktor. Han bad honom spola ner alla burkmediciner i brusefotöljen *hihihi* och enbart äta omega 3 i olika doser.

Sen drog han upp olika upptäckter man gjort med omega 3.
Om man sprutar in bröstcancer celler i en råttas öra *stackars råtta* så dör den emellertid. Men om man efteråt sprutar in omega 3 så faller det sig så att råttan inte tar emot bröstcancer cellerna!
Så ös i med omega 3 :-) en tablett om dagen iaf...

Depression är ett tankefel!
Optimister tjänar mer, är friskare och lever längre.
och man kan tydligen lära sig Optimism.

Tankar som, jag duger inte, allt är mitt fel, svärtar ner sig själv... Det ska man låta bli med (inte lätt, för som som har det så)
MEN VÄGRA TÄNK NEGATIVT OM ER SJÄLVA!!
INTALA DIG SJÄLV BRA SAKER OM DIG SJÄLV!
Börja får du se.. (jag) kan nog se det som lite komiskt i vardagen.
"Å vad jag är dum, sur , grinig hela tiden, gör allting fel, duger inte till nått"
Kommer på sig själv å tänker:
"Vad bra jag gjorde det där då!, vilka härliga människor jag har omkring mig, se vad jag hittills har gjort med mitt liv!(Du lever faktiskt)"

Jag är ju ingen psykolog på något vis... vill bara hjälpa dom som har det lite svårt! :-)

Det är tydligen 7,5 års skillnad i livslängd, på folk som är självdestruktiva och optimister. Gissa åt vilket håll!
Nu förstår väl jag med att alla inte kan vara optimister.. jämt och ständigt. Men i övervägande lag.
FÖRSÖK!! För visst är det väl värt att få leva lite längre!?? ;-)
What matter the most is how you see yourself.
(Tänk er en katt, som tittar sig i spegeln och se ett lejon) *hihi*

Vi föds med 3,5 miljardes hjärtslag att leva med. Gör det bästa av situationen. Det är bara du som kan göra något åt ditt liv! Du bestämmer själv över det!!!/ dr.Lina speakn

Sen drog han vitsar med betydelse.

Barnbarnet ringer en lördagskväll och du är på jobbet och mormor sitter där hemma i soffan och läser saga för honom. Lilla Edvin 3år, säger.. " Jag saknar dig morfar" "När kommer du hem?" Är man inte most wanted då?? Kan man bli lyckligare?
Alla har vi ju definitioner över vad lycka är.
Såg en tant på stan som hade handlat en såndär galon jacka med ett snyggt ditsytt märke på.. visst var den fin, så förbannat fin. Men blir hon lyckligare än jag om vi jämför lycka?
BRA ARGUMENT GUBBE! :-D

Ett skratt/leende kan man läsa av ganska lätt, om det är ett riktigt eller fejk.
Carola leendet är fejk.. det är bara munnen som grimaserar... så gör min hund oxå när den är rädd!
Ett leende där ögonen lyser och gnistrar.. det är ett riktigt leende! *smile*

Vilka vann andra världskriget?
jo inte var det sura, bittra och griniga hitler inte...

-Du är ju full
-ja och du är ful,
men imorrn är jag nykter.
. haha




TÄNK POSITIVT,
UT OCH RÖR PÅ ER!!
 FÖR VISST ÄR DET VÄL VÄRT ATT FÅ LEVA LITE LÄNGRE!
/dr.Lina


Kommentarer
Postat av: Hanna

Man kan ju säga att du var lite delaktig i det hela :)
Slår dej en signal imorgon, ska till stan o prova ut kläder då..
Kramis

2008-03-12 @ 20:38:33
URL: http://hannamariak.blogg.se
Postat av: isabeli

hej!
Vad roligt att du är norrtäljebo! Känner igen ditt ansikte.. kanske har sett dig nån gång. Hihi man får väl kanske bara en sån känsla när man bor på en mindre ort. Haha jag bor ju i lilla Rimbo =)
Ha det så bra!

2008-03-12 @ 21:15:02
Postat av: Hanna

berättar med imorgon ;)

2008-03-12 @ 21:19:57
Postat av: Micaela

depression är säkert ett tankefel för vissa. men det är en sjukdom. man behöver inte vara negativ och pessimistisk bara för att man är deprimerad. däremot är det självklart vanligt att man blir negativ när man väl är deprimerad.

2008-03-13 @ 20:08:30
URL: http://micaelasruta.blogg.se
Postat av: Hanna

sant det där med fiskoljan. pappa kör med det kombinerat med (o)livolja (hahaahahaha) som är bra för lederna.
Ett år sedan ni såg dem? Hur ska ni fira E?

2008-03-14 @ 09:19:40
URL: http://hannamariak.blogg.se
Postat av: Hanna

22 är ett jäkla bra datum att fylla på :)
+ att det är en inofficiell skid/fjällen dag. var alltid i fjällen på min födelsedag förut :)

2008-03-14 @ 10:10:49
Postat av: Hanna

inte fasiken kan man bli stött över detta. det är ju dagens sanning.
jag får höra allt detta ofta. pappan :)

2008-03-15 @ 09:04:06
URL: http://hannamariak.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Lina

RSS 2.0